14 آوریل 2024- مطالعات تحقیقاتی اخیر ارتباط پیچیده ی بین اختلال عملکرد متابولیک مرتبط با بیماری استئاتوز کبدی (MASLD) و دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 را برجسته کرده اند. MASLD که با استئاتوز کبدی مشخص می شود و یک نگرانی قابل توجه برای سلامتی به ویژه در افراد مبتلا به دیابت است. مدیریت موثرT1D برای کاهش خطر آسیب کبدی در بیماران اطفال ضروری است.

این مطالعه با هدف بررسی رابطه بینT1D با کنترل ضعیف و آسیب کبدی در کودکان و نوجوانان انجام شد. این مطالعه توسط Koutny F. و همکارانش درJournal Of Pediatric Gastroenterology and Nutrition  منتشر شد.

شیوع دیابت، از جمله T1D، در میان کودکان و نوجوانان یک نگرانی رو به رشد سلامت عمومی است. در حالی که ارتباط MASLD در افراد مبتلا به T2D به خوبی اثبات شده است، ارتباط آن با T1D نیاز به بررسی بیشتر دارد. افزایش سطح آلانین آمینوترانسفراز (ALT) به عنوان نماینده ای برایMASLD  عمل می کند و آسیب کبدی را در بیماران دیابتی برجسته می کند. کنترل موثر قند خون برای جلوگیری از عوارضی مانند MASLD در کودکان مبتلا بهT1D بسیار مهم است.

در این مطالعه محققان داده‌های بالینی و آزمایشگاهی بیماران2 تا 17 ساله ی مبتلا به T1D را در چندین مرکز در آلمان، اتریش، سوئیس و لوکزامبورگ تجزیه و تحلیل کردند. محققان ارتباط بینT1D کنترل نشده، که با سطوح هموگلوبین A1c نشان داده می شود، و سطوح ALT بالا که نشانگر MASLD است را بررسی کردند.

یافته های کلیدی مطالعه به شرح زیر بود:

 در ابتدای مطالعه از میان 32325 شرکت کننده، 14.4 درصد با سطوح ALT بالا مراجعه کردند.

 عواملی مانند وضعیت اضافه وزن(BMIمساوی باصدک 90 یا بیشتر) و T1D با کنترل ضعیف( HbA1cمساوی یا بیش از 11%) با احتمال بالاتر افزایش سطح ALT مرتبط بودند که نشان دهنده آسیب کبدی است.

 داده‌های پیگیری طولانی‌مدت نشان داد که کنترل ناکافی T1D خطر افزایش سطح ALT را طی یک دوره 5.5 ساله افزایش می‌دهد.

 کودکان با HbA1c مساوی یا بیش از 11%، و دارای اضافه وزن بالاترین خطر آسیب کبدی را داشتند که بر اهمیت کنترل قند خون و مدیریت وزن تاکید دارد.

این مطالعه بر نقش حیاتی مدیریت موثر دیابت در بیماران کودکان مبتلا به T1D برای جلوگیری از آسیب کبدی مرتبط با MASLD تاکید می کند. نظارت منظم بر آنزیم های کبدی برای تشخیص زودهنگام و مداخله ضروری است. این یافته‌ها بر تعامل پیچیده ی بین کنترل قند خون، وضعیت وزن و سلامت کبد در کودکان و نوجوانان مبتلا به T1D تأکید می‌کنند و نیاز به استراتژی‌های مراقبت جامع برای بهینه‌سازی نتایج بیماران را برجسته می‌کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/poorly-controlled-type-1-diabetes-in-children-linked-to-masld-irrespective-of-overweight-study-127120